6.1.2025

Tutkimus: Peruskouluissa uskonnolle vaihtoehtoiset tilaisuudet eivät yhdenvertaisia

Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat Miia Jansson ja Johanna Kälkäjä laativat opinnäytetyön Uskontokuntiin kuulumattomien vanhempien kokemuksia lastensa yhdenvertaisuuden toteutumisesta peruskoulussa. Työ perustui kyselyyn, jossa oli sekä rakenteisia että avoimia kysymyksiä. Vastaajia oli 62.

Yli puolet vastaajista kertoi, että uskonnollisille tilaisuuksille oli vaihtoehto, mutta se ei pääsääntöisesti ollut yhdenvertainen. Noin neljännes ei ollut saanut tietoa tilaisuuksien sisällöstä, ja muutaman mukaan yhdevertaisuus vaihteli. Vain noin joka kuudennen mukaan tilaisuudet olivat pääsääntöisesti yhdenvertaisia. Aivan kaikkien vastanneiden lasten kouluissa ei toisaalta uskonnollisia tilaisuuksia ollut lainkaan.

Tyytyväisiä tiedottamiseen tilaisuuksien sisällöstä oli noin yksi neljännes. Sekä tiedottamisen että tilaisuuksien sisällön osalta osa vastaajista kertoi tilanteen parantuneen vuosien kuluessa. Osittain tämän kerrottiin johtuneen vanhempien aktiivisuudesta.

Muiden lasten suhtautuminen niihin, jotka eivät osallistu jumalanpalveluksiin ja vastaaviin, oli pääosin neutraali. Muiden kiusaamia tai syrjimiä oli muutamia.

Vastauksissa oli myös myönteisiä kokemuksia, mutta pääosin kommentit kertovat ulkopuolisuuden kokemuksista, vähättelystä ja esimerkiksi elämänkatsomustiedon opetuksen hankaluuksista. Eräs vastaaja kertoi esimerkiksi stipendit jaetun kirkossa, jolloin selvisi varmasti kaikille hänen lapsensa oleminen vaihtoehtoisessa tilaisuudessa.

Tutkimuksen tilaaja oli Vapaa-ajattelijain liitto, joka sääntöjensä mukaan "edistää tiedepohjaista maailmankuvaa". Tietoa kyselystä levitettin uskontokuntiin kuulumattomille suunnatussa Facebook-ryhmässä. On oletettavaa, että ryhmään ovat liittyneet muita todennäköisemmin ne vanhemmat, jotka ovat halunneet tukea koska koulu ei heidän näkökulmastaan toimi oikein. Mahdollisesti siis tilanne ei ole niin huono kuin tutkimuksesta suoraan voi päätellä.

Katso myös tutkimus kokonaisuudessaan.