Hanna Kiviranta (115), Jyväskylä

Puolue: Kokoomus

Alustava tulos: 306 ääntä, valittu

Kotisivu: http://www.hannakiviranta.fi

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä?
Ei, tällainen oppitunti on kaikille pakollinen.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot?
Pyritään tarjoamaan esimerkiksi muuta lihaa jos uskonto kieltää jonkin eläimen lihan.

Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Toimijan uskonnollisella taustalla ei ole merkitystä.

Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka?
Kyllä.

Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Koulujen tulisi olla uskonnollisesti neutraaleja, ja uskonnonharjoittaminen kuuluu perheiden ja seurakuntien vastuulle, ei julkiseen perusopetukseen. Kaikki oppilaat eivät ole kristittyjä, joten jumalanpalveluksiin osallistuminen voi asettaa osan heistä eriarvoiseen asemaan.

SETA:n vierailut eivät ole uskonnonharjoittamista, vaan ne käsittelevät yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia, jotka kuuluvat yleissivistykseen. Oppilaat eivät voi valikoida, mitä ihmisoikeuksiin liittyviä aiheita opiskelevat, aivan kuten muutkaan perusopetuksen aiheet eivät ole valinnaisia uskonnollisista syistä.

Koulujen tehtävä on tarjota kaikille oppilaille turvallinen ja riittävä ravinto. Koska erilaiset uskonnolliset ruokavaliot ovat osa monikulttuurista yhteiskuntaa, koulujen tulisi pyrkiä tarjoamaan vaihtoehtoja, kuten naudanlihaa sian sijaan tai halal- ja kosher-vaihtoehtoja, jos mahdollista.

Tärkeintä on palvelun laatu, turvallisuus ja inklusiivisuus. Jos uskonnollinen toimija pystyy tarjoamaan laadukasta toimintaa ilman uskonnollista painotusta, sitä voidaan pitää vaihtoehtona. Julkisesti rahoitetun toiminnan tulisi kuitenkin pysyä katsomuksellisesti neutraalina.

Julkisten hautausmaiden ja tuhkan sirottelupaikkojen tarjoaminen on osa kunnan asukkaille tarjottavia palveluita. Kaikki eivät kuulu kirkkoon tai halua uskonnollista hautausmaata, joten kunnallinen tuhkan sirottelupaikka tarjoaa vaihtoehdon kaikille.

Jokaisella tulee olla mahdollisuus viettää läheistensä hautajaisia omien katsomuksellisten periaatteidensa mukaisesti. Koska evankelis-luterilaiset kappelit eivät aina ole käytettävissä muille ryhmille, kunnan tulisi tarjota monikäyttöinen seremoniatila, jota kaikki voivat käyttää.

Katsomusopetus voisi hyötyä yhteisestä opetuksesta, jossa eri uskonnot ja elämänkatsomustieto käsitellään rinnakkain. Tämä lisäisi ymmärrystä eri katsomuksista ja edistäisi suvaitsevaisuutta. Samalla yksilöllisten katsomusten erityispiirteitä voidaan käsitellä erillisesti tarpeen mukaan.

Kaikilla oppilailla tulisi olla vapaus valita katsomusaineensa. Nykyinen käytäntö, jossa kirkkoon kuuluvat eivät voi valita elämänkatsomustietoa, rajoittaa heidän oikeuttaan päättää omasta katsomuksellisesta opetuksestaan. Moni perhe voi kuulua kirkkoon kulttuurisista syistä, mutta haluaisi silti lapselleen tunnustuksetonta katsomusopetusta.