Tommi Finnilä (602), Espoo

Puolue: Perussuomalaiset

Alustava tulos: 83 ääntä, ei valittu

Kotisivu: https://youtube.com/@tommifinnila3254?si=f1Zs5fJnEZREEJMH

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Kyllä, vuosittainen jumalanpalvelus on hyvä tapa.

Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä?
Tällaisia vierailuja ei tulisi olla kuntani koulussa lainkaan.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot?
Tarjotaan vaihtoehtona kasvisruokaa, se kattaa myös uskonnolliset ruokavaliot.

Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten toiminta ostetaan seurakunnalta.

Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Ei tulisi.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Ei.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Suomalainen kulttuuri ponnistaa kristinuskosta ja sen erinomaisesta moraalikäsityksestä. Kristinuskon hedelmät saavat siis näkyä kouluissamme esim. suvivirren muodossa, onhan kyse omasta kulttuuristamme. Uskonharjoittamista ei tule kuitenkaan pakottaa koululaisille, eli vaikka mielestäni kevät- ja joulukirkko ovat hyvä perinne (ja jälleen osa kulttuuriamme), täytyy niistä jatkossakin olla mahdollisuus kieltäytyä.

Uskonnonopetusta en välttämättä haluaisi kouluihin ollenkaan, sillä kuka viimekädessä varmistaa, että opetetus on raitista? Itse uskovana perheenisänä en halua, että kotona ja seurakunnassa lasteni saamaa Raamatun kirjaimen mukaista opetusta aletaan kouluissa hämmentämään jollain ajan hengen mukaisella kieroutuneella tulkinnalla. Vakaumukseni vuoksi muut uskonnot ovat mielestäni hölynpölyä, joten en myöskään näe tarpeelliseksi opettaa niiden taustoista ja aatteista erillisenä uskonnon oppiaineena. Niihin liittyvä historiallinen merkitys voidaan avata historiantunneilla.