Puolue: Vasemmistoliitto
Alustava tulos: 162 ääntä, varasija
Kotisivu: https://www.instagram.com/kauralallio/
Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.
Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä?
Ei, tällainen oppitunti on kaikille pakollinen.
Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot?
Tarjotaan vaihtoehtona kasvisruokaa, se kattaa myös uskonnolliset ruokavaliot.
Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Toimijan uskonnollisella taustalla ei ole merkitystä.
Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka?
Kyllä.
Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä, jos paikkakunnan ev. lut. seurakunta ei vuokraa kappeleita.
Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Ei, kaikki katsomusaineet on opetettava erikseen.
Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.
Opiskelen Turun yliopistossa uskontotiedettä 5. vuotta ja olen käynyt sivuaineena elämänkatsomustiedosta perus- ja aineopinnot ja saanut niiden kautta laajan kuvan siitä, ettei katsomusaineiden opetus tai muutkaan uskontoihin liittyvät kysymykset ole lainkaan mustavalkoisia.
Eli aihe on hyvin haastava ja niin olivat myös väittämät. Haluan muutamaa perustella vielä erikseen:
1. Mielestäni on tärkeää viedä oppilaita tutustumaan eri uskontojen toimintaan eli esimerkiksi kristinuskon jumalanpalvelus on tärkeä osa uskontokasvatusta, mutta mikäli alueella toimii muita uskonnollisia yhteisöjä, niiden toimintaan tutustuminen olisi myös tärkeää. En vastusta suoranaisesti esimerkiksi koulujen joulukirkkoja tai kevätjuhlia kirkoissa, mutta niiden kanssa tulisi aina järjestää rinnakkainen tapahtuma ja pyrkiä siirtymään kokonaan uskontovapaisiin kevät- ja joulutapahtumiin.
4. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa ei ole mitään tarvetta olla uskonnollista sisältöä. Mikäli toiminta on järkevintä ostaa joltakin uskonnolliselta taholta, tulee varmistaa, ettei toiminta ole tunnustuksellista.
7. Katsomusaineiden järjestämisestä voisin kirjoittaa vaikka useammankin esseen, mutta yritän pitää lyhyenä. Yhteinen katsomusaine olisi kaikista ideaalein tilanne, mutta sen vaarana on, että se olisi vain uskonnonopetusta 2.0 ja se sivuuttaisi pitkälti elämänkatsomustiedon sisällöt. Lisäksi olen kuullut opettajilta, että esimerkiksi islamin tunnit voivat olla ainut hetki päivästä, jolloin oppilas saa opetusta omalla äidinkielellään, ja pidän sitä myös erittäin arvokkaana. Jos saisin itse vapaasti päättää, tekisin sellaisen mallin, että oppilaiden olisi pakko opiskella sekä uskontoa että elämänkatsomustietoa. Esimerkiksi omassa lukioissani oli musiikin ja kuvaamataidon suhteen sellainen järjestely, että taideaineista on yhteensä kolme pakollista kurssia, mutta itse saa valita käykö kaksi kurssia musiikkia ja yhden kuvaamataitoa vai toisinpäin. Haluaisin soveltaa jotakin tämänkaltaista myös katsomusaineisiin.