Puolue: Vihreä Liitto
Alustava tulos: 34 ääntä, ei valittu
Kotisivu: http://www.hömpsis.fi
Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.
Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä?
Ei, tällainen oppitunti on kaikille pakollinen.
Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot?
Tarjotaan vaihtoehtona kasvisruokaa, se kattaa myös uskonnolliset ruokavaliot.
Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.
Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka?
Kyllä.
Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä, jos paikkakunnan ev. lut. seurakunta ei vuokraa kappeleita.
Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kristinuskon eri suuntien yhteisopetus käy, muu yhdistäminen ei.
Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.
Hyviä kysymyksiä jotka herättävät pohtimaan. Minusta esimerkiksi kouluruokailussa tulisi huomioida muutkin (oikeat) vakaumukselliset ruokavaliot kuin uskonnot. Vegaanin on saatava syödäkseen yhtä lailla kuin muslimin tai jehovantodistajan.
Setan vierailu tunnilla ei riko kenenkän uskonnollista vakaumusta - vähemmistöjen olemassaolo on tosiasia ja ymmärrys erilaisuudesta on avainasemassa paljon puhutussa kiusaamisenvastaisessa työssä.
Elämänkatsomustiedon etäopetus on yhtä suurta farssia. Sen vuoksi kärsii muut aineet, joiden aikana keskitetty opetus järjestetään ja kyseisen aineen opetuksen puute ohitetaan olankohautuksella että "huomioidaan arvostelussa". Minusta koulussa käymisessä keskipiste pitäisi olla ihan jossain muussa kuin arvostelussa - itse oppimisessa.