Susanna Airola (706), Helsinki

Puolue: Vihreä Liitto

Alustava tulos: 468 ääntä, varasija

Kotisivu: http://www.susannaairola.fi

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset koulupäivän aikana vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Kyllä, vuosittainen jumalanpalvelus on hyvä tapa.

Jos SETA ry vierailee peruskoulun oppitunnilla, tuleeko oppilaan saada vapautus uskonnollisista syistä?
Ei, tällainen oppitunti on kaikille pakollinen.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida uskonnolliset ruokavaliot?
Tarjotaan vaihtoehtona kasvisruokaa, se kattaa myös uskonnolliset ruokavaliot.

Jos pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Tuleeko kuntasi omistamalla maalla olla vainajan tuhkan sirottelupaikka?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Tulisiko kunnan järjestää tunnustukseton tai monikäyttöinen seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Ei tulisi.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Uskonnonvapaus on vapautta uskonnosta tai vapautta omaan uskontoon

Uskontojen ja erilaisten perinteiden tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Esim. Raamatun lukeminen ei ole uskonnon harjoittamista, raamatunkertomusten lukeminen lapsille ei ole uskontoon pakottamista, se tulee toki osata tehdä lapsen kehitystason mukaan.

Ongelmia aiheutuu silloin kun vastakkain on kiihkeyttä, ääriajattelua ja ideologiaa - riippumatta siitä, mistä ideologiasta tai uskonnosta on kyse. Esimerkiksi iltapäiväkerhon toimintaa voidaan järjestää turvallisesti erilaisten taustayhteisöjen toimesta - kun vain sovitaan pelisäännöt vanhempien kanssa ja henkilökunnan koulutustasosta pidetään kiinni.

Ihminen voi traumatisoitua monella tavalla. Avara erilaisuuteen suhtautuminen ja vapaus tutkia maailmaa on kuulunut omaan kasvuympäristööni huolimatta siitä, että olen lapsuuteni pappilassa kasvanut. En koe eri katsomuksia uhaksi vaan suhtaudun kaikkeen katsomusajatteluun avoimesti. En puolusta tunnustuksellista uskonnon opetusta. Uskontoja on kuitenkin syytä opettaa koulussa. Kristinuskoa ymmärtämätön ei ymmärrä eurooppalaista kulttuurihistoriaa, ei taidetta, politiikkaa eikä musiikkia.

Jumalanpalvelukseen ja kirkkoon tutustuminen on turvallista koulun mukana. Se on oikeastaan turvallisempaa kuin irrallisesti mennä jonkin uskonnollisen yhdyskunnan jumalanpalvelukseen. Kirkkoa ja kirkon toimintaa on hyvä jonkun valvoa - ja tässä tapauksessa se voi olla vaikka opettaja tai varttuneemmat nuoret. Kokemusta on mahdollista käydä läpi aikuisten kanssa.

Uskonto ja uskonnon harjoittaminen ei ole yhteiskunnasta erillään oleva saareke. Ääriuskonnolliset liikkeet ja erilaiset hengelliset vaihtehtoliikkeet saavat villisti ja kontrolloimattomasti kasvualustaa siellä, missä ei ole koulutettua ja ohjattua teologikuntaa eikä kriittistä ajattelua. Kannatan myös islamin teologian opetuksen lisäämistä Helsingin yliopistossa, jotta islamin opetuksen taso nousisi kouluissamme. Koulutuksen korkea taso on paras torjumaan ääriajattelua. Teologikoulutukseen Helsingin yliopistossa liittyy paljon kriittisen ajattelun koulutusta.

Sellaiset seurakunnat, jotka kieltäytyvät lainaamasta tilojaan uskonnottomille toimivat sovittua vastaan (hautaustoimesta huolehtiminen). Eri asia on, jos tiloista on pulaa, pitää miettiä miten toimia. Minä olen pappina siunannut kirkkoon kuulumattoman vainajan tämän elinaikanaan esittämän pyynnön mukaan kirkon kappelissa.