11.11.2009
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan Oulun seurakuntayhtymän kampanjalogo, "kirkkovene", ei ollut hyvän tavan vastainen. Neuvosto antoi lausuntonsa 2.11.2009.
Yksityishenkilön tekemän kantelun mukaan logo oli kaksimielinen ja naisia halventava. Seurakuntayhtymän vastineen mukaan "Vene/laiva on tuttu kristillinen symboli" ja "Kuvan käyttö mainoksessa ei ole halventavaa vain sillä perusteella, että yksittäiset ihmiset kaksimielisesti näkevät mainoksessa jotain muuta kuin kirkkoveneen". Logo on osa seurakuntayhtymän elossa.fi -kampanjaa.
Neuvoston lausunnossa todetaan ilman perusteluja, että kampanja ei ole hyvän tavan vastainen.
Mainonnan eettinen neuvosto otti aiemmin kantaa Jumalaa ei ole -bussimainoksiin. Silloinkin ratkaisu oli vapauttava. Neuvosto on osa mainosalan itsesäätelyä, eikä sen ratkaisuilla ole lainvoimaa vaan ohjeellinen arvo.