25.11.2014
Eduskunnan oikeusasiamies kritisoi ratkaisussaan tilannetta, jossa lukion opiskelijalla vaihtoehtoina oli kuunnella uskonnollista päivänavausta tai poistua kokonaan tilanteesta. Oikeusasiamies muistuttaa perustuslakivaliokunnan kannasta, jonka mukaan on oltava vaihtoehtoinen ohjelma:
- - Asiakirjojen mukaan kantelijalle oli tarjottu osallistumisen vaihtoehdoksi vain poistumista luokkatilasta käytävään tai pihamaalle.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on viimeaikaisessa mietinnössään (2/2014 vp) ottanut perustuslain ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten näkökulmasta kantaa uskonnon ja omantunnon vapauden huomioon ottamiseen koulujen tilaisuuksissa. - -
Perustuslakivaliokunnan mielestä - - Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa.Tähän nähden katsonkin, että koulun ja lukion vastaisessa toiminnassa olisi perusteltua huomioida perustuslakivaliokunnan mietinnöstä (2/2014 vp) ilmenevät näkökohdat sekä Opetushallituksen viimeaikainen ohjeistus siten, että koulun toiminnan yhteydessä mahdollisesti järjestettäviä uskonnollisia tilaisuuksia koskevat käytänteet ja niitä koskevat ohjeet turvaavat oppilaiden ja opiskelijoiden omantunnon- ja uskonnonvapauden täysimääräisen toteutumisen.
Samassa yhteydessä oikeusasiamies ottaa kantaa siihen, missä määrin uskonnonvapaus alaikäisen osalta on oppilaan itsensä ja toisaalta hänen vanhempiensa asia. Kanta jättää avoimeksi miten tulee toimia, jos peruskoulun oppilaan ja hänen vanhempiensa kannat jäävät neuvottelun jälkeenkin selvästi toisistaan eroaviksi:
Käsitykseni mukaan lapsen oikeuksien näkökulmasta on perusteltua, että opetuksen järjestäjä kunnioittaa asiaa arvioimaan kykenevän lapsen omaa ilmoitusta siitä, ettei hän katsomuksensa vuoksi osallistu uskonnon harjoittamiseksi katsottaviin tilaisuuksin. Toisaalta ihmisoikeussopimuksissa asetetaan velvoite kunnioittaa vanhempien vakaumusta. - - on mielestäni vaikea löytää hyväksyttäviä perusteluja sille, että ainakaan silloin kun kyse on oppivelvollisuusikäisestä oppilaasta, voitaisiin menettelytavoista sopia sivuuttamalla tai jättämällä kokonaan selvittämättä lapsen huoltajien näkemys asiasta - -
Nuoren vanhempien mielipide on tämän perusteella ainakin vähemmän merkittävässä asemassa lukiolaisen kuin peruskoululaisen osalta. Tarkkaa rajanvetoa ei oikeusasiamieskään tee.