17.3.2019
Selvitys vähemmistöuskontojen tilanteessa koulussa
Valtioneuvoston tilaama selvitys "Koulujen monet kielet ja uskonnot
-- Selvitys vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi
toisena kielenä -opetuksen tilanteesta eri koulutusasteilla" on
valmistunut. Selvityksessä oli mukana esimerkiksi saamen kielien
opetus, mutta eniten esille nousee maahanmuuttajataustaisten lasten
vähemmistökielien ja -uskontojen opetus.
Raportin mukaan kaikkien vähemmistöuskontojen oppilasmäärien
oletetaan joko lisääntyvän tai säilyvän entisellään. Tämän pohjalta
esitetään opettajakoulutusta lisättäväksi; raportti ei esitä
esimerkiksi kolmen oppilaan opetusrajan nostoa, joka vähentäisi
opetustarvetta.
Raportissa annetaan useita erityyppisiä suosituksia, esimerkiksi
- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimijat tarvitsevat lisää
tietoa siitä, mitä katsomuskasvatus on ja millä tavoin
katsomuskasvatusta tulisi edistää ja toteuttaa
varhaiskasvatuksessa. Erityisesti kulttuurien ja uskontojen
kohtaamisesta sekä suurimmista vähemmistöuskonnoista kaivataan arkeen
sovellettavaa tietoa.
- Opetuksen järjestäjien tulee tehdä varhaiskasvatussuunnitelmiin ja
muihin opetusta ohjaaviin dokumentteihin perustuvat käytännön
ohjeistukset siitä, mikä katsomuskasvatuksellinen toiminta on kaikille
sopivaa ja millaista korvaavaa toimintaa järjestetään niille lapsille,
jotka eivät voi osallistua katsomuskasvatuksen kaikkiin toimintoihin.
- Katsomusaineiden opetuksessa tulee huolehtia siitä, että kaikkien
uskontojen ja katsomusten opettajat ovat kelpoisia opettamaan
oppiainettaan. - - Kelpoisten opettajien puute on ongelma, sillä
ei-kelpoiset opettajat eivät välttämättä tunne uskonnonvapauslakia
eivätkä toisaalta pysty hahmottamaan uskonnonopetuksen luonnetta
sellaisena oman uskonnon opetuksena, joka on kuitenkin luonteeltaan
ei-tunnustuksellista.
- Opettajankoulutusyksiköissä tulisi lisätä opiskelijoiden
tietoisuutta uskonnoista ja katsomuksista.
Mahdollisuuksia uskontojen etäopetukseen esimerkiksi verkkokursseilla
kehotetaan selvitettävän erityisesti lukio-opetuksessa. Peruskoulussa
se on toissijainen mahdollisuus, kasvokkain tapahtuva opetus on ensisijainen.
Yhteinen katsomusaine?
Raportissa pohditaan toisaalta osittaista katsomusaineiden
yhdistämistä, toisaalta kokonaan yhteistä
katsomusainetta. Viimeksimainittua kannattaa kyselyn perusteella
enemmistö lukioiden rehtoreista, joskin vastaajia oli melko vähän.
- Katsomusaineiden opetuksen valtakunnalliseen kehittämiseen tulisi
varata määrärahoja ja perustaa työryhmä suunnittelemaan ja pohtimaan
eri katsomusaineiden sisältöjä yhdistäviä kursseja, joissa huomioidaan
perusopetuslain, tuntijakokehyksen ja opetussuunnitelman perusteiden
linjaukset - -
- - - enemmistö lukion rehtoreista kannattaa lukiossa yhteisen
katsomusaineen opetusta nykyisen oman uskonnon ja elämänkatsomustiedon
asemesta. Asiaa tulisi tarkastella ja tutkia laajemmin ja
perusteellisemmin.
- - - opettajankoulutusyksiköissä tulisi tutkia mahdollisuutta
kehittää koulutuksia niin, että uskonnon aineenopettajaksi opiskelevat
sisällyttävät opintoihinsa myös muun kuin evankelisluterilaisen
uskonnon sisältöopintoja, esimerkiksi islamilaisen uskonnon ja
elämänkatsomustiedon aineenopettajan opintoja, hankkien näin
kelpoisuuden usean katsomusaineen opettajaksi.
Ammattikouluissa ei ole katsomusaineta. Raportissa kehotetaan
hieman epämääräisesti jollain tavalla luomaan tällaista opetusta: "- -
tulee ottaa huomioon katsomusaineiden opetuksen tärkeys. On
kehitettävä keinoja, joilla eri uskontojen ja katsomusten kohtaamista
ja dialogia käsitellään kaikkien opiskelijoiden opinnoissa."
Raportti oli selvitys ja joukko suosituksia. Sen pohjalta ei
suoraan esitetä säädösmuutoksia.
Katso myös
raportti
kokonaisuudessaan.