Mainonnan eettinen neuvosto
Tämän mainoksen ei katsottu halventavan kristinuskoa.
Kuvalähde
Kestopuu
Mainonnan eettinen neuvosto ei ole lakisääteinen elin, vaan
osa mainosalan itsesäätelyä. Neuvosto antaa pyynnöstä lausuntoja
siitä, noudattaako mainos hyvää markkinointitapaa. Neuvosto ei ota
kantaa mainonnan lainmukaisuuteen, eikä mainoksen todenperäisyyteen
tai sen poliittisen tai uskonnollisen sisältöön.
Neuvoston lausunnot perustuvat kansainvälisen kauppakamarin
antamiin ohjeisiin, joiden mukaan mm. "Markkinoinnissa ei saa sallia
syrjintää, joka perustuu esimerkiksi - - uskontoon" ja
"Markkinoinnissa ei saa halventaa tai väheksyä tiettyä henkilöä,
ihmisryhmää - -".
Selvästi uskontoihin liittyviä lausuntoja neuvosto on antanut useita,
mutta harvemmin kuin kerran vuodessa.
- Kyllästettyä puuta markkinoivan Kestopuun mainoksen puinen risti
ja "Kaiken se kestää" -teksti eivät olleet loukkaavia. Ratkaisussa
"Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että uskonnollisen symbolin
käyttäminen markkinointitarkoituksessa saattaa loukata uskonnollisia
henkilöitä. Neuvosto kuitenkin katsoo, ettei mainos kokonaisuutena
arvostellen ole omiaan halventamaan kristinuskoa."
(21/2005)
- Ratkaisussa
34/2005
käsiteltiin WCH-yhdistyksen black metal -konsertin mainoksia.
Mainoksissa on lukenut mm. "Lisää verta saatanalle". Neuvosto totesi:
"- - kysymyksessä olevat mainokset saattavat loukata uskonnollisia
henkilöitä. Neuvosto kuitenkin katsoo, etteivät mainokset
kokonaisuutena arvostellen ole omiaan halventamaan kristinuskoa."
- Ratkaisussa
2/2007
oli kyseessä kiinteistövälittäjän mainos, jossa tyytymättömän näköinen
nainen kertoi millaisia naapureita ei halua: "Pianonsoiton opettajia,
helluntailaisia, scientologeja, salarakkaita - -" (korostus
lisätty lainaukseen). Mainostajan vastineen mukaan "- - mainos on niin
yliampuva ja karrikoiva, ettei siinä lueteltuja
asunnonvalintakriteereitä voida pitää vakavasti otettavina tai
loukkaavina." Neuvosto oli samaa mieltä: "- - tämänkaltainen
helluntailaisiin viittaaminen saattaa loukata joitakin
helluntaiseurakuntaan kuuluvia henkilöitä. Neuvosto kuitenkin katsoo
mainoksen tyylilaji huomioon ottaen, ettei mainoksessa syrjitä
helluntaiseurakuntaan kuuluvia eikä mainos kokonaisuutena arvostellen
ole omiaan halventamaan tällaisia henkilöitä."
- Ratkaisussa 9/2012 todettiin "Minut kihlattiin kehdossa" -kirjan
mainoksen olevan sääntöjen mukainen. Mainoksen taustalla kuuluva
rukouskutsu minareetista kuvasi paikkaa ja kulttuuria, ei uskontoa.
- Ratkaisussa
14/2014 todettiin sääntöjen sallimaksi yökerhon mainos, jossa oli selkeitä
viittauksia kristinuskoon.
- Palavan kirkon kuva oli sääntöjen mukainen, kun mainostettiin paloturvallista kassakaappia
(ratkaisu
29/2016).
- Mainoksessa kerrottiin "Jesus"-pussilakanoista, joissa mm. materiaali oli samaa kuin
niinsanotuissa Torinon käärinliinoissa. Mainos oli sääntöjen mukainen
(ratkaisu
25/2017).
Neuvosto voi ottaa kantaa kaikkeen mainontaan, myös silloin kun tavoite ei
ole kaupallinen vaan aatteellinen tai taustalla on uskonnollinen toimija.
- Vapaa-ajattelijoiden ja humanistien "Jumalaa tuskin on olemassa"
-kampanjasta MEN totesi lausunnossa 20/2009: "- - kampanjan ei voida
katsoa olevan yleisesti loukkaava, vaikka yksittäiset uskonnolliset
henkilöt saattavat kokea sen loukkaavana." ja tulos oli siis
vapauttava lausunto.
- Lähetysseuran mainos lapsiavioliittojen lopettamiseksi todettiin
lailliseksi.
(ratkaisu
41/2020)
Neuvoston toiminnasta vastaavat Keskuskauppakamari ja Mainonnan
neuvottelukunta, joka edustaa mainosalan järjestöjä. Neuvosto aloitti
toimintansa 2001.
Ks. myös
Mainonnan eettisen neuvoston oma
sivu.
Seuraava hakusana: Maistraatti
Teksti tarkistettu viimeksi 3.1.2024.
Anna palautetta