Nina Pispala, Vantaa

Puolue: Vasemmistoliitto

Tulos: 35 ääntä, ei valittu.

Kotisivu: http://www.facebook.com/NinaPispalaVasemmistoVantaa

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, myös kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

1. Kokemuksena jumalanpalvelus tai kirkon toimintaan tutustuminen on ihan ok. Tunnustuksellisesta tapahtumasta pitää kuitenkin voida jättäytyä pois ja näille oppilaille järjestettävä jotain mielekästä korvaavaa toimintaa.

2. Eduskunnan järjestämät ovat ok vain jos (tunnustuksellinen) uskonnollinen sisältö jätetään kokonaan pois.

3. Tasa-arvon nimissä vastaisin, että korvaava liha. Mutta näin ilmastokriisin keskellä en voi sitä kannattaa. Ja kasvisproteiinit ovat vähintään yhtä hyviä vaihtoehtoja, niin miksi pitäisi olla juuri lihaa?.

4. Huivikysymys on hankala. Pienille lapsille olisi tärkeää voida kommunikoida ja lukea hoitavien aikuisten kasvoja. Mutta kokonaisuudessaan on ehkä vielä tärkeämpää olla sulkematta ihmisiä yhteiskunnan ja työelämän ulkopuolelle. Ja eiköhän tuo olisi syrjintää.

6. Tunnustuksellinen uskonnonopetus pitäisi poistaa kouluista. Uskonnoista voisi opettaa historian- tai laajemman elämänkatsomusaineen osana. Elämänkatsomusaineen voisi hyvin laajentaa käsittelemään myös sosiaalisia taitoja, myötätuntotaitoa, elämäntaitopsykologiaa, ehkä terveystietoakin yms. hyvinvointihommaa.