Elina Sandelin, Turku

Puolue: Vasemmistoliitto

Tulos: 781 ääntä, valitaan valtuustoon.

Kotisivu: http://elinasandelin.wordpress.com

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, ei kuitenkaan kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

1. Lukuvuoden tai -kauden päättävät juhlat ovat luonteeltaan yhteisöllisiä ja niillä on yhteisöllisyyttä luovia ja ylläpitäviä merkityksiä. Tämän vuoksi niissä, ja koulun toiminnassa yleensäkin, on hyvä suosia muotoja ja paikkoja, jotka eivät rajaa osaa oppilaista tai opiskelijoita enemmistölle sopivan ohjelman ulkopuolelle. Uskonnon tai katsomuksen mukaan eriytetyt tilaisuudet luovat tarpeettomia me/muut-jakolinjoja oppilaiden keskuuteen.

2. Aamu- ja iltapäivätoiminta on ostopalveluiden sijaan toimivinta järjestää kunnan itse tuottamana palveluna.

3. Kannatan kasvisruoan suosimista kouluissa. Se sopii suurimmalle osalle ja on hyväksi myös ympäristölle, eläimille ja terveydelle.

4. Olen tehnyt useita vuosia töitä monikulttuurisissa ja -uskontoisissa päiväkodeissa. Tähän mennessä en ole törmännyt kertaakaan tilanteeseen, jossa työntekijän huivin tai muun uskontoa ilmentävän vaatteen käyttö olisi ollut millään tavalla ongelma. Se, että päiväkodin työntekijät ilmentävät moninaisuutta on lähtökohtaisesti lasten kannalta vain hyvä asia. Ajattelen kuitenkin, että aikuisen kasvot on hyvä näkyä, kun pieniä lapsia opetetaan. Eleet ja ilmeet ovat merkittävä osa vuorovaikutusta ja vuorovaikutus varhaiskasvatuksen kovaa ydintä. Eleet ja ilmeet ovat keskeistä roolissa esimerkiksi tunnetaitojen, kommunikaation ja kielen opetuksessa sekä lasten toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn tukemisessa. Vakaumuksen vuoksi kasvonsa peittävän henkilön työskentely päiväkodissa joissain muissa kuin pedagogisissa tehtävissä on varmasti mahdollista.

6. Mm. Turun yliopistosta valmistuu kulttuurintutkimuksellisesti orientoituneita uskontotiedetaustaisia katsomusaineiden opettajia, joilla mielestäni on hyvät valmiudet suunnitella ja toteuttaa sellaisia yhteisiä oppitunteja, joissa kaikkien uskontoaineiden ja et:n sisällöt ja tavoitteet huomioidaan. Katsomusaineiden opetuksen järjestämiseen kytkeytyy kuitenkin niin paljon erilaisia intressejä ja näkökohtia, että voi olla parempi, että kunnissa ei sooloilla opetuksen järjestämisen suhteen liikaa. Tämän vuoksi saattaa olla parempi järjestää opetus selkeästi kukin uskonto-oppiaine ja ET erikseen.

7. Ehdottomasti. Nykytilanne on käsittämätön rajatessaan osan oppilaiden valinnanmahdollisuuksia sen perusteella sattuuko kuulumaan tiettyyn uskonnolliseen yhteisöön. Uskonnollisen yhteisön jäsenyys ei myöskään ole asia, joka itsestäänselvyytenä kuuluu koululle. Yksilöillä tulisi olla mahdollisuus määritellä itse miten julkista tai yksityistä oma uskonnollisuus (tai uskonnottomuus) on.