Puolue: Vasemmistoliitto
Tulos: 117 ääntä, varasija valtuustoon.
Kotisivu: http://www.minnasumelius.net
Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.
Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.
Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.
Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, ei kuitenkaan kasvot peittävää.
Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.
Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.
Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.
Uskonnottomuus on epätasa-arvoisessa asemassa muihin elämänkatsomuksiin nähden. Puhun myös kokemuksesta: en ole kuulunut kirkkoon seitsemän ikävuoden jälkeen, ja koko tämän ajan olen myös ollut uskonnoton. Kasvatan myös uskonnotonta, kirkkoon kuulumatonta ja elämänkatsomustietoa opiskelevaa lasta, syksyllä neljännelle luokalle menevää koululaista.
Koulut ovat merkittävin epätasa-arvon paikka. Tunnustuksellisuutta on vielä aivan liikaa erilaisissa koulun juhlissa ja esimerkiksi musiikin tunneilla, joilla edelleen virret raikaavat ajoittain. Tämä on mielestäni käsittämätöntä. Tunnustuksellisuuden paikka ei missään nimessä ole myöskään opetuksessa, jonka tulisi rohkaista lasta ajattelemaan itse, ei indoktrinoida lapsia valmiisiin "totuuksiin" ilman todellista oman valinnan mahdollisuutta. Aika olisikin mielestäni sille, että (epätunnuksellinen) uskonnon opetus ja elämänkatsomustiedon opetus yhdistettäisiin, ja tämän oppiaineen nimi olisi elämänkatsomustieto, koska se kuvailee parhaiten asiaa.