Caro-Viljami Kauhanen, Kokkola

Puolue: Vihreä Liitto

Tulos: 17 ääntä, ei valittu.

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Kyllä, vuosittainen jumalanpalvelus on hyvä tapa.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Toimijan uskonnollisella taustalla ei ole merkitystä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, ei kuitenkaan kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä, jos paikkakunnan ev. lut. seurakunta ei vuokraa kappeleita.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Ehdokas ei vastannut kysymykseen.

Ehdokkaan vapaat kommentit

1. Luterilainen kristillisyys on kulttuurillisesti ja historiallisesti Suomessa merkittävää. Yleissivistyksen kannalta pidän hyvänä, että koulun puolesta käydään tutustumassa tähän kulttuuripiirteeseen. Ketään oppilasta ei kuitenkaan tule pakottaa kirkkoon, jos ei halua mennä.
2. -
3. Kannatan kaiken liharuoan korvaamista julkisissa laitoksissa kasvisruoalla, joka on ympäristölle parempi vaihtoehto. Samalla otetaan huomioon eri uskonnolliset ja eettiset vakaumukset.
4. Huivia saa käyttää, kunhan se ei häiritse työtehtävää. Kasvojen ilmeet ovat tärkeässä asemassa ihmisten kommunikaatiossa ja varsinkin varhaiskasvatuksessa tämä tulee huomioida siten, että päiväkodin työntekijöiden kasvot ovat nähtävissä.
5. -
6. Pidän hyvänä asiana, jos kaikille järjestetään yhteistä uskonnon ja elämänkatsomuksen opetusta. Koulun tulee tarjota puolueetonta ja tunnustuksetonta tietoa omasta sekä muiden uskonnoista. Pääpaino kuitenkin uskonnoissa, jotka eniten näkyy yhteiskunnassamme. Uskontotietous on tärkeä osa yhteiskuntatietoutta. Uskonasiat jätetään kunkin henkilökohtaisiksi asioiksi, joskin niistä voidaan keskutella hyvässä hengessä, mikäli oppilaat haluavat, ottamatta kantaa ja arvottamatta ihmisten uskomuksia.
7. Uskontojen opetus ja elämänkatsomustiedon opetus tulisi mielestäni yhdistää. Tälle ei siis olisi tarvetta.