Riikka Pöntinen, Tampere

Puolue: Feministinen puolue

Tulos: 129 ääntä, ei valittu.

Kotisivu: https://www.instagram.com/riikkamarip/

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, myös kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

1. Uskonnon ja kouluopetuksen täytyy olla erillisiä toimintoja eikä uskonto kuulu koulun velvollisuudeksi.

2. Kun aamu- ja iltapäivätoiminta on sitoutumatonta, on se yksinkertaisempaa tarjota kaikenlaisille lapsille.

3. Kasvisruokatarjoiluun siirtyminen on ympäristön ja ilmastonmuutoksen kannalta jo muutenkin oleellista. Kasvisruokaan siirtyminen on myös eettisesti kestävin vaihtoehto niin eri maailmankatsomuksien kuin eläinten hyvinvoinnin kannalta. Niin kauan kuin tämä ei ole agendalla, tulee tarjota sikaruoan rinnalla muu lihavaihtoehto.

4. Kysymys on mielestäni hieman vaikea. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että kielloilla ei saavuteta mitään hyvää ja sellainen osuu toisen ihmisen itsemääräämisoikeuteen. Samaan aikaan meillä on kuitenkin muitakin työasuja ohjaavia normeja ja sääntöjä. Toisaalta hunnun käyttöä ei voi kieltää, koska asiaan liittyy monimutkaisia piirteitä, joita huntua käyttämättömät eivät täysin voi ymmärtää. Huntuun liittyviä pakottamisia tulee pyrkiä ratkomaan muilla kuin uusilla kielloilla, esimerkiksi pitkäjänteisellä valistustyöllä itsemääräämisoikeudesta. Joten lähtökohtaisesti asia on ok, mutta jos lasten kannalta on parempi, että esimerkiksi kasvot näkyvät, silloin tulee ensisijaisesti seurata lapsen etua.

5. Jokaisella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet muistaa pois menneitä ihmisiä.

6. Kaikkien on hyvä oppia kaikista uskonnoista jo yleissivistyksen kannalta. Tieto myös auttaa ymmärtämään moninaisia uskontoja ja niihin liittyviä tapoja, jolloin myös ihmisten välinen ymmärrys lisääntyy. Lisäksi elämänkatsomustietoon liittyvät kysymykset ovat kaikille oppilaille hyödyllisiä ja siihen voisi lisätä esimerkiksi yhteiskuntataitojen opettelua (empaattisuutta muita kohtaan, osallistumista yhteiskunnan toimintoihin ym.)

7. Uskonnonvapaus kuuluu myös alaikäisille lapsille ja nuorille. Elämänkatsomustieto tulisi olla ennemmin oletettu vaihtoehto kuin toissijainen.