Puolue: Vihreä Liitto
Tulos: 6 ääntä, ei valittu.
Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.
Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.
Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.
Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, myös kasvot peittävää.
Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä, jos paikkakunnan ev. lut. seurakunta ei vuokraa kappeleita.
Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.
Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.
1. Se, että koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin on faktuaalinen tosiasia Suomen laissa, halukkaiden tulee silti saada osallistua.
2. Näissä toiminnanostoissa tulee arvioida aina yksilöllisesti jokaista toimijaa, eikä palvelun uskonnollisia kiinnityksiä voi laskea tästä harkinnasta pois. Uskonnollisten toimijoiden omat palvelut niiden kysyjille voivat täydentää kunnallista toimintaa hyvin.
3. Vastaus on kiikun kaakun ensimmäisen ja toisen vaihtoehdon välillä, kuten syöjä itse haluaa on luultavasti tyydyttävin vaihtoehto.
4. Huivi saa olla, jos työpaikka ei kiellä muitakaan uskonnollisia symboleja tai vaatetuksia. Sama pätee myös toisinpäin, joko kielletään kaikki tai ei mitään.
5. Ei lisättävää.
6 & 7. Näissä oppiaineissa tulisi muodostaa yhdistetty kokonaisuus, jossa käydään läpi perinteiset, maailmanuskonnot ja elämänkatsomustiedon sisällöt yhdessä faktapohjaisesti, opettaen nimenomaan kotimaisten ja muiden uskontojen perusteita ja antaen niistä tietoa menemättä sen enempää kenenkään vakaumukseen.