Fatma Yaşa, Helsinki

Puolue: Vasemmistoliitto

Tulos: 437 ääntä, varasija valtuustoon.

Kotisivu: https://www.facebook.com/FatmaYasaVAS

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, ei kuitenkaan kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Olen kurdi, feministi ja maahanmuuttaja, joka tuli Suomeen 1996 poliittisena pakolaisena Turkista. Turkin islamisoitumiskehitys on ollut raju, ja se on merkinnyt vainoa ja kärsimystä naisille, lapsille, toimittajille, vasemmistolaisille poliittisille toimijoille sekä etnisille ja kulttuurisille vähemmistöille - aivan erityisesti kurdeille. Turkissa uskonnolla perusteltu vaino kohdistuu voimakkaana kurdeihin ja aleveihin eli aleviitteihin, joita monet kurdeista ovat. Minulle tärkeitä arvoja ovat sekulaarius sekä valtion ja uskonnon erottaminen toisistaan. Uskonto kuuluu yksityiseen elämään eikä sillä saa pyrkiä oikeuttamaan sortoa, alistamista ja väkivaltaa. Arvoiltani olen vasemmistolainen ateisti, jonka ajattelulle ja toiminnalle olennainen lähde on kurdikansan johtajan Abdullah Öcalanin poliittinen ajattelu.