Milka Hanhela, Tampere

Puolue: Vasemmistoliitto

Tulos: 545 ääntä, valitaan valtuustoon.

Kotisivu: http://milkahanhela.fi

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, myös kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä tulisi, riippumatta paikallisen seurakunnan linjauksesta.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Kysymykset 1 ja 2: Olen itse uskonnottomasta perheestä, ja olen aina pitänyt hyvin epämukavana osallistua tunnustuksellisiin tilaisuuksiin. En esimerkiksi koululaisena itse mennyt iltapäiväkerhoon, koska se oli seurakunnan järjestämä, ja koulujen juhlissa virsien laulaminen tai rukousten kuunteleminen oli vähintäänkin vieraannuttavaa. Koulujen jumalanpalvelusten aikaan järjestetyistä korvaavista tilaisuuksista taas näkyi, että uskonnottomien tai vähemmistöuskontojen oppilaita ei aina oltu ehditty edes ajatella.

Tärkeintä olisi päästä pois siitä koulujen käytännöissä piilevästä ajattelutavasta, että koulu on oikeastaan luterilaisten paikka, ja muut saavat olla mukana, kunhan eivät vaadi yhdenvertaista kohtelua. Ulkopuolisuuden kokemuksia en toivo yhdellekään lapselle, uskontoon katsomatta. Siksi kannatan kaiken tunnustuksellisuuden karsimista koulutuksesta.

Kysymys 3: Lasten ruokkiminen on viisainta, mitä verovaroilla voidaan tehdä. Kaikille lapsille pitäisi siksi olla tarjolla ruokaa, jota he pystyvät syömään. Valitsin vastausvaihtoehdoista kasvisruoan siksi, että lihan määrän vähentäminen suomalaisesta ruokavaliosta olisi jo kansanterveyssyistä viisas teko ja ympäristönkin vuoksi erittäin tärkeää.

Kysymys 4: Olen erittäin huolissani siitä, että Suomeen on pesiytynyt ajatuksia musliminaisten pukeutumisen sääntelystä. Ensinnäkin Suomessa on hyvin vähän ihmisiä, jotka ylipäätään pukeutuvat kasvoja peittäviin niqabiin tai burkaan - arviolta alle sata - ja toisinnakin jos mihin tahansa huiveihin pukeutuminen kielletään julkisista toimista tai julkisilla paikoilla, se ei tarkoita niitä käyttävien naisten "vapautusta" vaan heidän sulkemistaan pois yhteiskuntaelämästä. Tampereen mittakaavassa uuden normin käyttöönotto sen estämiseksi, että ehkä parikymmentä naista ei voisi toimia opetusalalla, tuntuu järjettömältä hallintoresurssien hukkaamiselta ja kategorisena kieltona typerältä. Kasvatusalaa itsekin opiskelevana tiedän, että soveltuvuus alalle on ihan muista asioista kuin pukeutumisesta kiinni. P.S. Jos huivikieltoa perustellaan turvallisuudella, niin kielletään ensin miesten kravatit.

Kysymys 5: Vainajan katsomuksen kunnioittaminen on sivistynyttä. Tampereella on onneksi paljon kaikenlaisia juhlatiloja, joita voi vuokrata muistotilaisuuksiin, joten en itse koe, että yleiselle seremoniatilalle olisi varsinaisesti tarvetta täällä.

Kysymykset 6 ja 7: Omassa ideaalimaailmassani suomalaisissa kouluissa olisi kaikille yhteinen uskontotietoa, kulttuuria ja elämänkatsomusta opettava oppiaine. Siihen saakka, että katsomusaineet saadaan yhdistettyä opetussuunnitelmatasolla, yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää kaikille katsomusaineille yhteisistä aiheista. Niin kauan, kun katsomusaineita opetetaan erillään, kannatan myös lapsen oikeutta omaan katsomukseensa. Lapsen pitäisi voida itse valita, mitä katsomusainetta opiskelee, riippumatta uskonnollisten yhteisöjen jäsenyyksistä tai vanhempien näkemyksistä.