Sinikka Eirola, Siikajoki

Puolue: Vasemmistoliitto

Tulos: 47 ääntä, valitaan valtuustoon.

Kotisivu: http://www.facebook.com/sinikkaeirola

Tuleeko kuntasi peruskoulusta viedä lapset vuosittain jumalanpalvelukseen, esimerkiksi lukukauden aluksi ja lopuksi?
Ei, säännölliset koululaisjumalanpalvelukset eivät kuulu koulun tehtäviin.

Jos aamu- ja iltapäivätoiminta ostetaan palveluna, miten huomioidaan toimijan tausta?
Mieluiten ostetaan toimijalta, jolla ei ole uskonnollista kytköstä.

Miten kouluruokailussa tulee huomioida esimerkiksi juutalainen oppilas joka ei syö sikaa?
Koulussa tarjotaan kasvisruokaa, se sopii myös juutalaisen perheen lapselle.

Tuleeko kuntasi päiväkodissa työskentelevän musliminaisen saada käyttää huivia?
Kyllä, ei kuitenkaan kasvot peittävää.

Tulisiko kunnan järjestää seremoniatila uskonnottomien ja ei-kristillisten uskontojen hautajaisille?
Kyllä, jos paikkakunnan ev. lut. seurakunta ei vuokraa kappeleita.

Tuleeko kunnassasi opettaa osittain yhdessä eri uskontoja ja elämänkatsomustietoa?
Kaikille yhteisiä oppitunteja voidaan järjestää.

Kunnan toimialaan liittymättä: Tulisiko elämänkatsomustiedon opiskelu sallia myös evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluville?
Kyllä.

Ehdokkaan vapaat kommentit

Kaikilla on oikeus omaan uskontoon, mutta mielestäni uskonnon opetus kuuluu uskonnolliselle yhteisölle ja kodille.

2. Lähtökohtaisesti en hyväksy tällaisen julkisen peruspalvelun myymistä yksityiselle.

3. Perheen toiveita on hyvä kuunnella vaihtoehdoissa. Kasvispainotteisuuden lisääminen ruokaan olisi suotavaa ihan yleisesti.

4. Erityisesti tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettelussa pienten lasten on hyvä nähdä henkilökunnan kasvot. Tällä hetkellä huolestuttaa koronapandemian myötä tulleiden maskien vaikutus pienten lasten kehitykseen. On varmasti hyvä tutkimusaihe, onko kasvojen peittämisellä vaikutuksia siihen.

6. Ideaali tilanne olisi että kaikki kävisivät yhdessä yhteistä elämänkatsomuksellista oppiainetta, jossa opetetaan myös eri uskonnot objektiivisesti. Tämä lisäisi yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, eikä asettaisi vähemmistöjä eriarvoiseen asemaan. Samalla uusi yhdistetty tunnustukseton oppiaine lisäisi yhteenkuuluvuuden tunnetta. Niin kauan kun tämä ei toteudu katsomusaineet on opetettava erikseen.