12-14 -vuotiaiden uskonnolliseen asemaan muutoksia?

7.4.2005: Hallitus: 12-14 -vuotiaiden uskonnolliseen asemaan ei muutoksia

Hallitus ei esitä alle 15-vuotiaiden uskonnolliseen asemaan muutoksia. Näin siitä huolimatta, että Eduskunta vaati huoltajien päätösvallan kaventamista siten, että alle 14-vuotiaille saisi valita uskonnollisen aseman vain samaksi kuin jommallakummalla vanhemmista. Käytännössä muutosesitys tähtäsi lähinnä 12-14 -vuotiaisiin.

Taustaa

1.8.2003 voimaan tulleen uskonnonvapauslain mukaan huoltajat saavat päättää lapsen uskonnollisen aseman riippumatta omasta uskonnollisesta asemastaan. Kuitenkin jo joulukuussa 2003, kirkkolain jäsenyyspykälän muutoksen yhteydessä, Eduskunta hyväksyi seuraavan lausuman:

Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin uskonnonvapauslain 3 §:n täsmentämiseksi tavoitteena turvata nykyistä selkeämmin alle 12-vuotiaan lapsen uskonnollisen aseman pysyvyys ja 12-14-vuotiaan oikeus antaa suostumuksensa uskonnollisen asemansa muuttamiselle vain silloin, kun huoltaja vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa tai jättäytyy uskonnollisen yhdyskunnan ulkopuolelle.

Hallintovaliokunnan mietintö 14/2003

Lausuma hyväksyttiin suurella enemmistöllä, vastaan oli vain Vihreän liiton ryhmä ja viisi RKP:n yhteensä kahdeksasta edustajasta.

Hallituksen vastaus

Tällaisten lausumien käsittelystä hallituksen on annettava vuosittain selvitys Eduskunnalle. Selvitys annettiin vuoden 2004 toimenpidekertomuksessa:

Opetusministeriö on seurannut uuden uskonnonvapauslainsäädännön toimeenpanoa. Ministeriö on pitänyt yhteyttä eri uskonnollisiin yhdyskuntiin. Ministeriön tietoon ei ole tullut lapsen uskonnollista asemaa koskevista säännöksistä aiheutuneita epäkohtia.

Eduskunta käsitteli kertomusta alustavasti 6.4.2005. Keskustelussa ei mainittu lainkaan edelläolevaa lausumaa. Asia siirtyy nyt valiokuntiin, ja mahdollisesti hallintovaliokunta ja perustuslakivaliokunta tulevat ottamaan jotain kantaa.

Arviointia

Hallituksen vastaus on selvästi Eduskunnan vaatimusta paremmin uskonnonvapauden mukainen. Nykyinen laki antaa nuorelle edes mahdollisuuden saada vanhempien lupa kuulua haluamaansa uskontokuntaan.

On toisaalta syytä kysyä miksi 15-vuotiaalle ei voida antaa vapautta valita itse uskonnollista asemaansa. Mm. Eduskunnan oikeusasiamies on lausunnossaan uudesta uskonnonvapauslaista todennut: "Lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen 14 artiklan lähtökohtana on lapsen oikeus uskonnonvapauteen - - Tämä puoltaisi lähtökohtaisesti ratkaisua, jonka mukaan 15 vuotta täyttäneellä voisi olla itsenäinen, huoltajista riippumaton oikeus päättää uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä."

1.6.2005: Hallintovaliokunta haluaa edelleen lisärajoituksia

Hallintovaliokunta antoi 1.6.2005 lausuntonsa hallituksen esityksestä (HaVL 16/2005). Valiokunta ajaa edelleen rajoitusta lasten uskonnolliseen asemaan: "Muut hallintovaliokunnan myötävaikutuksella syntyneet lausumat ovat edelleen tarpeellisia. Näiden joukossa on muun muassa uskonnonvapauslakia koskeva lausuma - -".

Asia menee seuraavaksi perustuslakivaliokunnan käsittelyyn.

1.4.2006: Hallitus ei edelleenkään esitä lisärajoituksia

Hallitus antoi toimenpidekertomuksensa vuodelta 2005 maaliskuun viimeisenä päivänä. Siinä opetusministeriö toteaa täsmälleen samoin sanoin kuin vuotta aiemmin: "Ministeriön tietoon ei ole tullut lapsen uskonnollista asemaa koskevista säännöksistä aiheutuneita epäkohtia."

Asia palaa hallintovaliokuntaan, joka esittänee edelleen hallitukselle toimenpiteitä 12-14 -vuotiaiden uskonnollisen aseman rajoittamiseksi.

20.6.2006: Hallintovaliokunta haluaa edelleen rajoituksia

Lähetekeskustelussa 5.4.2006 ei Eduskunta käsitellyt asiaa. 15.6.2006 valmistunut hallintovaliokunnan mietintö ei mainitse lausumaa mitenkään erikseen, mutta toteaa vain "Hallintovaliokunta katsoo, että hallituksen toimenpidekertomukseen sisältyvät valiokunnan myötävaikutuksella syntyneet lausumat ovat edelleen tarpeellisia."

Lausuman pomputtelu ministeriön ja valiokunnan välillä siis jatkuu vielä ainakin yhden kierroksen.

25.9.2007: Vaalien jälkeinen valiokunta luovutti

Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2006 kertoi edelleen "ei anna aihetta toimenpiteisiin", ja nyt myös hallintovaliokunta uudessa, vaalien jälkeisessä kokoonpanossaan oli samaa mieltä. Lausunnossa HaVL 9/2007 todetaan

Uskonnonvapauslakiin liittyvän lausuman (HE 35/2003 vp) osalta valiokunta toteaa, että opetusministeriö on seurannut uuden uskonnonvapauslainsäädännön toimeenpanoa. Selvityksen mukaan opetusministeriön tietoon ei ole tullut lapsen uskonnollista asemaa koskevista säännöksistä aiheutuneita epäkohtia. Myöskään uskonnollisten yhdyskuntien taholta ei ole tuotu opetusministeriön tietoon sääntelyyn liittyviä käytännön ongelmia. Valiokunta katsoo, että lausuma voidaan poistaa. Samalla valiokunta toteaa, että mikäli tällaisia ongelmia nousee myöhemmin esiin, niiden korjaamiseksi tarpeelliset lainsäädäntötoimenpiteet edellyttävät evankelis-luterilaisen kirkon osalta, että kirkko käyttää yksinomaista aloiteoikeuttaan sitä koskevan lainsäädännön muuttamiseksi.