23.12.2012
On tärkeää, että koulu tarjoaa oppilaille mahdollisuuden ymmärtää niin omaa kuin muitakin uskontoja ja elämänkatsomuksia suhteessa toisiinsa sekä suhteessa kulttuuriin ja yhteiskuntaan. - -
Nykyistä järjestelmää ei - - voidakaan enää tänä päivänä pitää tarkoituksenmukaisena. Siksi tulisikin siirtyä peruskouluissa kaikille uskontokunnasta riippumatta yhteiseen uskontotiedon ja etiikan oppiaineen opetukseen, jossa käsitellään laajasti eri maailmankatsomuksia ja uskontoja. Tähän uskontotiedon oppiaineeseen kuuluisi arvokasvatuksen ja etiikan osa-alueiden lisäksi eri uskonnot ja maailmankatsomukset.
- - nykyjärjestelmä aiheuttaa varsin mittavia kustannuksia opetuksen järjestäjille - - Lisäksi voi perustellusti kysyä, missä määrin kuntien ja valtion tulee tukea eri uskontokuntien kasvatustehtävää.
Toimenpidealoite 7/2012
Aiheesta on keskusteltu laajasti aiemmin, ks. esim. vuoden 2005 uutinen Meriläinen ja Krohn: lakialoite uskonnollisesta yhdenvertaisuudesta ja tämän vuoden alussa uutisoitu mahdollisuus ET-opetuksen avaamisesta kaikille.
Yhteistä uskontotietoa vastustetaan kahdelta eri puolelta. Toisaalta erityisesti monet luterilaiset katsovat koulun tehtävän olevan myös oppilaan perheen uskonnon opettamisen. Toiselta puolen vapaa-ajattelijat kannattavat uskontotietoa "periaatteessa mutta ei käytännössä", arvioiden sen johtavan käytännössä vain yhteiseen evankelis-luterilaiseen uskontoon kaikille.