Tämä päätös liittyy uutiseen Halla-aho ja jumalanpilkka.

Valtakunnansyyttäjä 27.3.2009 - Jumalanpilkka ym, "Halla-ahon juttu"


Syytemääräys

27.3.2008

Dnro R 09/8

1 Esitutkinta 8010/R/013164/09

Helsingin kihlakunnan poliisilaitos on syyteharkintaa varten toimittanut Valtakunnansyyttäjänvirastoon 30.1.2009 esitutkintapöytäkirjan 8010/R/013164/09 liitteineen. Esitutkinnassa on tutkittu, onko NNN syyllistynyt kiihottamiseen kansanryhmää vastaan Helsingissä 25.10.2004 - 8.1.2009.

2 Syyteharkinnan toimittamien Valtakunnansyyttäjänvirastossa

Sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain 3 §:n mukaan sanottua lakia sovelletaan Suomessa harjoitettavaan julkaisuja ohjelmatoimintaan. Julkaisutoiminnalla tarkoitetaan julkaisujen ja verkkoviestien toimittamista yleisön saataville. Verkkoviestillä tarkoitetaan puolestaan radioaaltojen, sähköisen viestintäverkon tai muun vastaavan teknisen järjestelyn avulla yleisön saataville toimitettua tietoa, mielipidettä tai muuta viestiä. Sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annettua lakia sovelletaan siten muun ohella tiedotustoimintaan, jossa tietoja toimitetaan yleisön saataville internetin välityksellä.

Sanotun 24 §:n mukaan valtakunnansyyttäjä päättää syytteen nostamisesta julkaistun viestin sisältöön perustuvasta virallisen syytteen alaisesta rikoksesta sekä tällaiseen rikokseen liittyvästä päätoimittajarikkomuksesta. Valtakunnansyyttäjä määrää tällöin myös siitä, kenen on ajettava syytettä. Valtakunnansyyttäjänviraston työjärjestyksen mukaan apulaisvaltakunnansyyttäjä ratkaisee asiat, joissa on kysymys edellä mainitun syyteoikeuden käyttämisestä.

Esitutkintapöytäkirjasta 8010/R/013164/09 ilmenee, että NNNn epäillään syyllistyneen rikoslain 11 luvun 10 §:ssä säädettyyn kiihottamiseen kansanryhmää vastaan toimittamalla yleisön saataville lausuntoja ja muita tiedonantoja internetissä olevalla sivustollaan.

Sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä säädetyn lain esitöissä on katsottu, että kiihottaminen kansanryhmää vastaan on tai voi olla julkaistun viestin sisältöön perustuva rikos (HE 54/2002 vp. s. 68 ja Sananvapaustoimikunnan mietintö 1997:3 s. 127). Näin ollen ja kun nyt puheena oleva epäilty rikos perustuu siihen, että rikoslain 11 luvun 10 §:n nojalla rangaistavia lausuntoja ja muita tiedonantoja olisi julkaistu internetissä olevilla kotisivuilla, on syyteharkinta suoritettu Valtakunnansyyttäjänvirastossa sanotun lain tarkoittamassa järjestyksessä.

3 Asiassa saatu selvitys

Tukinnan kohteena on ollut www.halla-aho/scripta -sivustolla julkaistut kirjoitukset ajalla 25.10.2004 - 8.1.2009. Esitutkintapöytäkirjan liitteessä 17 on jäljennös 3.6.2008 julkaistusta kirjoituksesta. NNN on ilmoittanut kirjoittaneensa ja julkaisseensa sanotun kirjoituksen.

Kirjoituksessa esitetään muun muassa seuraavat väittämät: "Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto" ja "ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre". Molemmat lausumat esiintyvät kahdesti nyt puheena olevassa kirjoituksessa.

Kirjoituksessaan NNN perustelee väitteensä seuraavasti. Muhammadia ja islamia koskevan väitteen osalta NNN viittaa siihen, että Muhammad meni naimisiin 6 tai 7 vuotiaan Aisha -nimisen tytön kanssa.

Somaleista koostuvaa kansanryhmää koskevan väitteen osalta Halla-aho viittaa siihen, että tämä ryhmä muodostaa hyvin pienen osan Suomen väestöstä, n. 0,2 prosenttia, mutta tekevät silti n. 12 prosenttia poliisin tietoon tulleista ryöstöistä. NNN myös perustelee väitettään sillä, että vain joka kymmenes Suomessa asuvista somaleista käy työssä. NNN toteaa myös, että kaikki somalit eivät ryöstä tai loisi verovaroilla. NNN ilmoittaa ennen nyt puheena olevan väitteen toistamista, ettei hän käsittele väitteen sisältöä faktana.

NNN vertaa kirjoituksessaan esittämänsä somaleja koskevan väitteen erään sanomalehden pääkirjoituksessa esitettyyn väitteeseen, jossa on käsitelty humalassa tehtyjä henkirikoksia Suomessa. Pääkirjoituksessa oli esitetty arvio, että suomalaisten kansallinen ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre oli merkityksellinen tämänkaltaisen rikollisuuden esiintymismäärään Suomessa. Tämä kannanotto oli saatettu Julkisen sanan neuvoston tutkittavaksi. Neuvosto ei ollut ottanut väitettä tutkittavakseen. NNN viittaa kirjoituksessaan erityisesti neuvoston edustajan seuraavaan toteamukseen "Ongelman geneettistä taustaa kirjoittaja ei käsittele faktana vaan esittää siitä oman arvelunsa".

Esitutkinnassa kuultuna NNN on kiistänyt syyllistyneensä mihinkään rikokseen julkaistessaan edellä lainatut väitteet sisältävän kirjoituksensa. NNN on kuulustelussaan huomauttanut, että kirjoituksista kokonaisuutensa tarkasteltaessa käy selvästi ilmi, että hän ei ole esittänyt lainattuja väitteitä tosiasioina eikä edes hänen omina mielipiteinään. NNN on ilmoittanut, että kirjoituksessaan hän on pohtinut, millaiset yleistävät ja loukkaavat lauseet koetaan sopiviksi yleisesti ottaen ja millaisia ei siitä huolimatta, että niille on esitetty perustelut. Somaleja koskeva väite on lisäksi ollut parodia samassa kirjoituksessa lainatusta suomalaisten humalakäyttäytymistä koskevasta ja sanomalehden julkaisemasta väitteestä, joka ei ollut johtanut esitutkintaan.

4 Sovellettavat rangaistussäännökset

Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on säädetty rangaistavaksi rikoslain 11 luvun 10 §:ssä. Säännöksen sisältämän tunnusmerkistön mukaan "joka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, etnistä, rodullista tai uskonnollista ryhmää taikka niihin rinnastettavaa muuta kansanryhmää, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi".

Uskonrauhan rikkominen on säädetty rangaistavaksi rikoslain 17 luvun 10 §:ssä. Säännöksen 1-kohdan sisältämän tunnusmerkistön mukaan "joka julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä ... on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi".

5 Sananvapaus

Suomen perustuslain 12 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on sananvapaus. Säännöksen mukaan sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.

Sananvapaus on myös turvattu keskeisimmissä Suomea sitovissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa. Euroopan neuvoston piirissä hyväksytyssä yleissopimuksessa ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi (jäljempänä EN:n ihmisoikeussopimus) on sananvapaudesta määrätty 10 artiklassa. Sen mukaan jokaisella on sananvapaus, mikä tarkoittaa vapautta pitää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta. Yhdistyneiden kansakuntien piirissä hyväksytyssä kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevassa kansainvälisessä yleissopimuksessa (jäljempänä YK:n ihmisoikeussopimus) on sananvapaudesta säädetty 19 artiklan 2 -kappaleessa. Artiklan mukaan jokaisella on sananvapaus, johon sisältyy vapaus hankkia, vastaanottaa ja levittää kaikenlaisia tietoja ja ajatuksia riippumatta alueellisista rajoista joko suullisesti, kirjallisesti tai painettuna taiteellisessa muodossa tai muulla hänen valitsemallaan tavalla.

5.1 Sananvapauden rajoittaminen

Sananvapaus ei ole rajoittamaton. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on lausunut Suomen perustuslakiin sisältyvien perusoikeuksien rajoittamisedellytyksistä perusoikeusuudistusta koskevassa mietinnössään (PeVM 25/1994 vp. s. 5). Perustuslakivaliokunta on lausunut, että yleisten rajoittamisedellytysten mukaan kullakin perusoikeudella on ydinalue, jonka turvaamaa käyttäytymistä ei saa säätää rangaistavaksi. Näin ollen sananvapaudella on ydinalueensa, johon kuuluvaa toimintaa ei saa säätää rangaistavaksi tai muulla tavalla rajoittaa. Sananvapauden ydinalueeseen kuuluu ainakin valtaosa ns. poliittisesta sananvapaudesta. Toimintaa, jota ei voida pitää sananvapauden ydinalueeseen kuuluvana, saadaan sitä vastoin rajoittaa rajoittamisedellytysten täyttyessä.

Edellä mainituissa ihmisoikeussopimuksissa on määritelty, millä edellytyksin sananvapautta saadaan rajoittaa. Molemmissa sopimuksissa on todettu, että sananvapauden käyttöön liittyy velvollisuuksia ja vastuuta. EN:n ihmissopimuksen 10 artiklan 2 kappaleen mukaan oikeutta ajatusten ja mielipiteiden levittämiseen voidaan asettaa sellaisten rajoitusten ja rangaistusten alaiseksi, joista on säädetty laissa ja jotka ovat välttämättömiä demokraattisessa yhteiskunnassa esimerkiksi yleisen turvallisuuden vuoksi tai epäjärjestyksen ja rikollisuuden estämiseksi. YK:n nyt puheena olevan ihmisoikeussopimuksen 19 artiklan 3 kappaleessa on mainittu vastaavista rajoittamisedellytyksistä. Tämän sopimuksen 20 artiklan 2 kappaleessa on lisäksi määrätty, että kaikki kansallisen, rotu- tai uskonnollisen vihan puoltaminen, joka merkitsee yllytystä syrjintään, vihollisuuksiin tai väkivaltaan, on kiellettävä lailla.

Molemmissa nyt puheena olevissa ihmisoikeussopimuksissa on lisäksi määrätty oikeuksien väärinkäytön kiellosta (EN:n sopimuksen 17 artikla ja YK:n sopimuksen 5 artikla). Näin ollen sopimuksissa turvattu sananvapaus ei oikeuta toimia, joiden tarkoituksena on tehdä tyhjäksi tai perusteettomasti rajoittaa jotain muuta sopimuksissa turvattua oikeutta tai vapautta.

EN ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään katsonut, että ns. poliittista puhetta ei saa rajoittaa ilman pakottavia syitä. Ihmisoikeustuomioistuin on toisaalta huomauttanut, että demokratian kulmakiviin kuului suvaitsevuus ja ihmisten tasa-arvo. Tämän vuoksi demokratiassa on välttämätöntä määrätä seuraamuksia tai ryhtyä ennalta estäviin toimenpiteisiin silloin, kun lausumilla yllytettiin suvaitsemattomuuteen perustuvaan vihaan. Vihapuheet, jotka saattavat loukata henkilöitä tai henkilöryhmiä, eivät tuomioistuimen mukaan ansaitse EN ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan suojaa (ks. Erbakan v. Turkki 6.7.2006)

6 Asian arviointia

6.1 Profeetta Muhammadia koskeva väite

NNN on internetissä 3.6.2008 julkaisemassaan kirjoituksessa esittänyt väitteen, jonka sisältö on seuraava:

"Profeetta Muhammad oli pedofiili, ja islam on pedofilian pyhittävä uskonto, siis pedofiiliuskonto. Pedofilia on Allahin tahto"

NNN on kirjoituksessaan todennut, että väitteen sisältämät lauseet todennäköisesti loukkaavat muslimien uskonnollisia tuntoja. NNN perustelee väitettään sillä, että Muhammad otti Koraanin mukaan yhdeksi vaimoistaan kuusi vuotiaan tytön ja harjoittanut seksuaalista kanssakäymistä tytön kanssa tämän ollessa yhdeksän vuotta. Halla-aho toteaa, että islamilaisen doktriinin ja muslimien näkemyksen mukaan Koraani on kirjaimellisesti otettavaa Jumalan sanaa. Hän esittää myös näkemyksen, että Muhammadin kritisointi on Jumalan kritisointia ja siten pyhäinhäväistystä. Johtopäätöksenään hän toteaa, että Muhammadin pedofiilisyys ja muslimien sekä Allahin pedofiliamyönteisyys voidaan kiistää vain kiistämällä Koraanin kirjaimellinen totuudellisuus tai Muhammadin asema Jumalan lähettiläänä, jonka teot ovat Jumalan tahdon mukaisia. Tämän jälkeen NNN toistaa edellä lainatun väitteensä.

NNNn vahvasti yleistävä väite on varsinkin modernin maltillisen islamin kannalta kohtuuton. Väite kohdistuu islamissa pyhinä pidettäviin instituutioihin, profeetta Muhammadiin ja Allahiin. Väite on muslimeja loukkaava.

Uskonnonvapauslain 2 §:n mukaan uskonnollisella yhdyskunnalla tarkoitetaan sanotussa laissa evankelis-luterilaista kirkkoa, ortodoksista kirkkokuntaa ja sanotun lain 2 luvussa säädetyllä tavalla rekisteröityä uskonnollista yhdyskuntaa.

Uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröimisestä päättää ja uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriä pitää Patentti- ja rekisterihallitus. Sanotun viranomaisen ylläpitämään yhdistysrekisteriin on rekisteröity useita islamilaisia uskonnollisia yhdistyksiä. Näin ollen on selvää, että islam on rikoslain 17 luvun 10 §:n 1-kohdassa tarkoitettu uskonnollinen yhdyskunta.

Oikeuskirjallisuuden mukaan uskonrauhan rikkomisessa tarkoitettuna herjaamisena on pidettävä suullista tai kirjallista lausumaa, joka on omiaan halventamaan kohteen arvoa toisten silmissä. Häpäiseminen voidaan toteuttaa hyvin monimuotoisesti (Rikosoikeus. Heinonen, Olavi toim. WSLT 2002 s. 684). Rangaistussäännökseen johtaneissa lain esitöissä (HE 6/1997 vp s. 128) on loukkaus katsottu tehdyksi, kun herjaamisen tai häpäisemisen loukkaavuuden käsittävät myös sellaiset henkilöt, jotka kenties itse eivät pidä herjaamisen tai häpäisemisen kohdetta pyhänä, mutta antavat arvoa toisella tavalla ajattelevien ihmisten vakaumukselle.

Totean, että Koraania on eräiden tietojen mukaan ryhdytty kokoamaan 600 -luvulla. Sitä koskevassa tutkimuksessa on kannatusta saaneet toisistaan eriävät tulkinnat. Huomioon ottaen, mitä lain esitöissä ja oikeuskirjallisuudessa on lausuttu katson, ettei arviointia tutkinnan kohteena olevan väitteen rangaistavuudesta uskonrauhan rikkomisena tai muuna rikoksena ole mahdollista perustaa esimerkiksi siihen, onko Koraanissa kerrottu tapahtumainkulku tosi.

NNNn esittämässä väitteessä ei ole kysymys siitä, että NNN pyrkisi esittämään vilpitöntä kritiikkiä islamin uskoon joskus liitettyjä epäkohtia kohtaan. Esimerkiksi kriittiset näkökohdat tyttöjen ja naisten verraten heikosta asemasta eräissä islamilaisissa maissa nauttivat tyypillisesti sananvapauden suojaa, vaikka ne samalla voivat loukata joidenkin muslimien uskonnollisia tunteita.

Kirjoitus, johon tutkinnan kohteena oleva väite sisältyy, alkaa johdannolla, jossa NNN toteaa valtionsyyttäjän ja Tampereen käräjäoikeuden kantana olevan, että profeetta Muhammadin loukkaaminen "on laitonta koska Muhammad on muslimeille pyhä". NNN viittaa tältä osin Tampereen käräjäoikeuden antamaan tuomioon 30.5.2008 nro 2790. Kirjoituksessaan NNN ei mitenkään tuo esiin, että sanotussa tuomiossa vastaajille luettiin syyksi uskonrauhan rikkominen, koska he olivat laatineet ja toimittaneet internetissä yleisön saataville kaksi sivustoa, jossa Allahia tai profeetta Muhammadia kuvaavia hahmoja esitettiin sekaantumassa eläimiin. NNN on siten kirjoituksessaan tuonut esiin tosiseikkoja varsin valikoivalla tavalla.

Tutkinnan kohteena oleva väite on sanamuodoltaan selkeä ja se esitetään korostetulla kirjoitustyylillä. NNN toteaa itse, että sen sisältö loukkaa muslimin uskonnollisia tuntoja. NNN toistaa väitteensä vielä kirjoituksensa puolivälissä. Katson, että väite tosiasiallisesti ilmentää sellaista loukkaamistarkoitusta, jota rikoslain 17 luvun 10 §.n 1-kohdassa edellytetään.

Lausuma, jota riidattomasti on julkaistu, täyttää rikoslain 17 luvun 10 §:n 1-kohdassa säädetyn tunnusmerkistön. NNN on todennäköisin syin syyllistynyt uskonrauhan rikkomiseen.

6.2 Somaleja koskeva lausuma

NNN on internetissä 3.6.2008 julkaisemassaan kirjoituksessa myös esittänyt seuraavan väitteen:

"Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre".

NNN on kysymyksessä olevassa kirjoituksessa sinänsä todennut, etteivät kaikki somalit ryöstä tai loisi verovaroilla ja ettei hän käsittele edellä tarkoitetun väitteen sisältöä faktana. Toisaalta lausuma on sanamuodoltaan selkeä ja se esitetään korostetusti tummennetuilla kirjaimilla. Lausuman asiasisältö ei muutu, vaikka sitä arvioidaan kirjoituksen muodostamaa kokonaisuutta vastaan.

Lausuma, joka mukaan ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen tai geneettinen erityispiirre, sisältää näkemykseni mukaan asiallisesti ottaen väitteen kysymyksessä olevaan ryhmään kuuluvien ihmisten luonteenomaisesta ala-arvoisuudesta muihin ihmisiin nähden.

Lausumallaan NNN asiallisesti väittää, että kysymyksessä olevaan ryhmään kuuluvilla ihmisillä on ominaispiirre, joka ennalta määrätysti johtaa heidän kohdallaan yleiseen rikollisuuteen ja verovaroilla loisimiseen. NNNn syrjivä ja vahvasti yleistävä väite on sanottua ihmisryhmää solvaava ja panetteleva, koska siinä kerrotuin tavoin kuvataan kokonaiseen kansanryhmään kuuluvat ihmiset rikollisina ja yhteiskunnan loisina. Lausunto loukkaa näiden ihmisten ihmisarvoa.

Lausuma, jota riidattomasti on levitetty yleisön keskuuteen, täyttää rikoslain 11 luvun 10 §.ssä säädetyn tunnusmerkistön. NNN on todennäköisin syin syyllistynyt kiihottamiseen kansanryhmää vastaan

7 Syyteharkinnan lopputulos

Edellä sanotun vuoksi olen tänään erillisestä haastehakemuksesta ilmenevin tavoin saattanut vireille Helsingin käräjäoikeudessa syytteen NNNa vastaan uskonrauhan rikkomisesta ja kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Helsingissä 3.6.2008. Haastehakemus sisältää vaatimuksen sisällöltään lainvastaisen verkkoviestin poistamisesta yleisön saatavilta ja hävittämisestä.

Kihlakunnansyyttäjä MMM MMM on määrätty ajamaan syytettä Helsingin käräjäoikeudessa.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä
Jorma Kalske

Valtionsyyttäjä
Jarmo Rautakoski