Eduskunnan oikeusasiamies
Eduskunta valitsee neljän vuoden toimikaudeksi yhden oikeusasiamiehen
ja kaksi apulaisoikeusasiamiestä. Perustuslain mukaan oikeusasiamiehen
tehtävistä yksi on perusoikeuksien valvonta:
Oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut
viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin
julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät
velvollisuutensa. Tehtäväänsä hoitaessaan oikeusasiamies valvoo
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Suomen
perustuslaki, 109 §
Käytännössä oikeusasiamies lähinnä tutkii kansalaisten eri asioista
jättämiä kanteluita. Kantelut voivat koskea yksittäisen virkamiehen
toimintaa tai jonkin viranomaisen toimintaa. Uskonnonvapauteen liittyvissä
tapauksissa tuloksena on useimmiten ohjaava käsitys siitä, miten säädöksiä
tulisi tulkita. Oikeusasiamies voi myös antaa virkamiehelle huomautuksen
tai ääritapauksissa määrätä syytteen nostettavaksi. Hän voi myös esittää
lainvalmisteluun ryhtymistä.
Uskonnonvapautta koskevia ratkaisuja oikeusasiamies on tehnyt
2000-luvulla varsin runsaasti, esimerkiksi:
- Monet kunnat rajoittivat ovelta ovelle -saarnaamista
järjestyssäännöissään. Jehovan todistajat pyysivät lausuntoa
oikeusasiamieheltä, joka totesi järjestyssääntöjen olevan vastoin
uskonnonvapautta.
Lue lehdistötiedote.
- Espoon seurakuntayhtymä haki mikrotukihenkilöä. Ilmoituksessa kirkon
jäsenyys oli vaatimus työn saannille. Oikeusasiamies katsoi, että tehtävä
oli lähinnä tekninen eikä vaatimus siksi ollut perusteltu.
Lue päätös.
- Toisaalta talonmiehen virkaan haettaessa vaatimus oli oikeutettu,
koska silloisen kirkkolain mukaan virkaan (eikä työsuhteeseen) valittavan on oltava
kirkon jäsen. Oikeusasiamies ei pohtinut sitä, että virka voi olla
luonteeltaan ei-hengellinen.
Lue päätös.
- Käräjäoikeuden puheenjohtajan julistettua tuomion antoi yksi lautamiehistä
tuomitulle Raamatun. Oikeusasiamies katsoi, että lautamies toimi
sopimattomasti tehtäväänsä hoitaessaan.
Lue päätös.
- Musliminaisen kantelun johdosta todettiin, että passikuvassa saa olla
huivi, kunhan kasvot ovat tunnistettavissa. Sittemmin tämä säädettiin
suoraan asetukseen.
Lue päätös.
- Varusmiehen kantelun perusteella puolustusvoimia on ohjeistettu
varmistamaan, että kukaan ei joudu osallistumaan kenttähartauteen
vakaumuksensa vastaisesti.
Lue päätös.
- Asukkaan on voitava sammuttaa palvelutalon radio jouluhartauden ajaksi, ks.
uutinen aiheesta.
- Turun kaupungin todettiin toimineen laillisesti, kun se perusti
hautausmaan vain islaminuskoisille, eikä uskontokuntiin kuulumaton saanut
hautapaikkaa.
Lue päätös.
- Lääkärinlausuntoon merkitty tieto potilaan aktiivisesta
toiminnasta Jehovan todistajissa rikkoi yksityisyyden suojaa.
Lue päätös.
- Seurakuntalehtiä ei pitäisi jakaa osoitteettomana ilmaisjakeluna
joka kotiin; perustuslakivaliokunta käytännössä kumosi tulkinnan,
ks. uutiset aiheesta.
- Koronapandemian aikana poliisi esti Espoon kotikirkon
hartaustilaisuuden torilla.
Ratkaisun EOAK/3721/2021
perusteella poliisi toimi oikein.
Suurin yksittäinen kanteluiden kohde on ollut koulujen toiminta.
- Oppilaan rukoilua koulussa voidaan rajoittaa sen perusteella,
häiritseekö rukoilu opetusta tai joudutaanko turvaamaan muiden
oppilaiden negatiivinen uskonnonvapaus.
Lue päätös.
- Koulun joulukirkkoon ei saanut pakottaa myöskään tähän kirkkoon
kuuluvaa oppilasta.
Lue päätös.
- Virsivisa peruskoulussa on sallittu, mutta vapaaehtoisena ja sen
rinnalla on oltava muuta mielekästä toimintaa.
Uutiset aiheesta.
- Kirkkorakennuksesta "välittyy näin jo itsessään uskonnollisia merkityksiä",
joten koko koululle yhteinen lukukauden päätösjuhla tulisi pitää muualla.
Uutinen aiheesta.
Myös esimerkiksi vankiloiden toiminnasta
oikeusasiamies on antanut useampia uskonnonharjoitusta ohjaavia ratkaisuja.
Valtionkirkkojärjestelmästä seuraa, että oikeusasiamies voi ottaa kantaa
myös Evankelis-luterilaisen ja Ortodoksisen kirkon toimintaan. Varsinaisiin
hengellisiin kysymyksiin laillisuusvalvonnassa ei puututa, vaan huomautus
on annettu esimerkiksi
liian
pitkästä sukuselvityksen toimitusajasta ratkaisussa 2600/2021.
Kanteluiden käsittelyssä oikeusasiamiehen toimivalta on sama kuin
valtioneuvoston oikeuskanslerin, ja
ratkaisuilla on sama painoarvo. Tarvittaessa nämä ylimmät laillisuusvalvojat
voivat myös siirtää kanteluita toisilleen käsiteltäväksi.
Katso myös
oikeusasiamiehen oma
sivusto.
Seuraava hakusana: Ehtoollisviini
Teksti tarkistettu viimeksi 11.1.2024.
Anna palautetta